מערכות ה-WEB CONTENT MANAGEMENT (WCM) הן רבות, כאשר המוכרות ביותר הן אומברקו, WordPress, Joomla, מג'נטו ו-Drupal, אבל לפני הטמעה של מערכת, או רכישה של טכנולוגיה תומכת כזו או אחרת, רצוי לבחון את הצורך העיקרי בארגון ואת מהות האתר. ניסינו לעשות סדר במערכת השיקולים כדי לסייע לכם בתהליך הבחירה.

לפני הכל, חשובה ההתאמה לצרכים שלכם: 

מה מטרת האתר?
האם מדובר בפורטל, אתר תוכן ומידע, בלוג, אתר בעל איזור אישי מאובטח, אתר תדמית, אתר E-Commerce עם חנות מקוונת? אתרים שונים מחייבים סט אחר של יכולות ופיצ'רים.

האם האתר סטטי או דינאמי? מה תכיפות העדכונים?

האם התוכן באתר יעודכן על בסיס יומי, חודשי או פחות מכך? תכיפות העדכונים תשפיע על בחירת המערכת.

כמה תבניות תוכן ועיצוב יספקו את תמהיל התכנים באתר?
ככל שמערכת ניהול התוכן מוכרת יותר, כך ניתן להתאים עבורה תבניות חדשות ורבות יותר, אבל יש להתחשב בעלויות של פיתוח תבניות, תשלום לחברה המסחרית או גיור תבניות מחו"ל. חשוב לבחון איזה תבניות עיצוב מגיעות עם המערכת והאם הן הולמות את מהות האתר.

אילו צרכים יש לכם באתר כיום, ואילו תצטרכו בעתיד?
התשתית שתבחרו תשמש אתכם לאורך זמן, ולכן חשוב לחשוב על שדרוגים תפקודיים, הרחבת המטרות העסקיות ודרכי המימוש שלהן במערכת- מראש. למשל, אם תחליטו בעתיד שהאתר ישמש גם כחנות אלקטרונית, תצטרכו לבחור במערכת שמידת הגנריות שלה מותאמת לצרכים שלכם.
חלק מהפיצ'רים אינם מגיעים כחלק מובנה במערכות. לדוגמא, הוספה של עמוד מוצרים או גלריית תמונות, שילוב של סוגי תוכן שונים, הצלבות מידע מפריטים שונים, סינון uמיון, האחדה או שימוש בפונקציונאליות ספציפית אחרת- כל אחד מהם מצריך יכולות אחרות מהמערכת. ככל שהמערכת תכיל יותר תוספים מראש, כך תהיה לכם פחות עבודת התאמה
בהמשך.


מה גודל הארגון ועד כמה מרכזי האתר כערוץ תקשורת מול לקוחות?

אתרי אנטרפרייז גדולים מהווים ערוצי תקשורת מרכזיים של הארגון מול הלקוחות שלו, uלכן נדרשים לגמישות ודינאמיות על מנת לתת למשתמשים חווית שימוש מצוינת ולשרת את מטרות הארגון. במילים אחרות, ככל שהארגון מורכב וגדול יותר, עליו להתבסס על פלטפורמה, לא רק
CMS, שתאפשר ניהול פשוט ונוח
שישמור על כללי ממשק באתר; מערכת ניהול נוחה עבור מנהלי האתר ועורכי התוכן; וסדרת שירותים מובנים ו-
API עבור אנשי הפיתוח, כדי לאפשר יישום של לוגיקות עסקיות ותוספות נדרשות, כמו גם מנגנוני הפצה והתאמה של תוצרי הפיתוח לסביבות שונות.

איזו מידה של בקרה נדרשת לפני פרסום של תכנים?
אתרים המציגים מידע עסקי חשוב, זקוקים למערכת עם WORK FLOW מותאם, המחייב בקרה ואישור תכנים קפדני לפני פרסומם.

מהם צרכי ה-SEO, האנליטיקס וההתאמה למנועי חיפוש?
המערכת צריכה להיות יעילה לקידום ולכלול אפשרות לבדל כל דף באתר ולהעניק לו נראות שונה כדי לענות על צרכי מנועי החיפוש; להתממשק היטב ל-
Google Analytics; לכלול תוספי seo או שדות הקשורים לקידום אתרים, בהם תוכלו לעדכן תגי קנוניקל ומטה, Titles ו-Descriptions לכל דף באתר;  לאפשר הוספת כתובות URL ידידותיות בעברית, מפת אתר, קישורים פנימיים, מתן גישה לרובוטים של גוגל ועוד.

מיהם משתמשי הקצה ומה רמת הנסיון שלהם?
מערכת ה-WCM צריכה להיות פשוטה ונוחה לניהול התוכן, בפרט כשמדובר באתר שמתעדכן בצורה יומיומית, ולענות על עקרונות השמישות (Usability).
יש לבחון מיהם משתמשי הקצה ומה רמת הנסיון שלהם: האם מדובר במפתחים בעלי רקע טכנולוגי, עורכי תוכן מנוסים או גורמים אחרים מהארגון שיטפלו באתר באופן חלקי בלבד? מערכת
WCM טובה חייבת להיות אינטואיטיבית ונוחה לניהול ולהתאים לרמת הנסיון של המשתמשים. במידה שמדובר במספר גורמים אחראיים עם היררכיה מובנית, חשוב להגדיר נכון את ההרשאות התפקודיות שניתנות לכל גורם במערכת, כדי למנוע טעויות בתוכן שעולה לאוויר.

האם נדרש חיבור לרשתות חברתיות?
במידה שהאתר שלכם מחובר לפעילות חברתית ברשת, המערכת חייבת לתמוך בכך, למשל על ידי הוספת כפתורי לייק ושיתוף, ניהול פורומים וקהילות, תמיכה בקטעי וידאו וסאונד מוטמעים מבחוץ וכן הלאה.

האם יש לכם צורך בריבוי אתרים ושפות, תמיכה במובייל ובנגישות?
  אם התשובה היא כן, מערכת ניהול התוכן שתבחרו, תצטרך לתמוך בכך. 

השאלה הגדולה: מערכת בקוד פתוח או סגור?
כיום לצד מערכות WCM מסחריות שנכתבו בקוד סגור ולא מאפשרות גישה לשרת שעליו מאוכסנים קבצי המקור, ניתן למצוא מערכות WCM רבות בקוד פתוח, שכל אחד יכול להוריד באופן חופשי, לערוך ולהתאים לעצמו. מערכות הקוד הפתוח אמנם הפכו למתחרות ראויות, אך כדאי להכיר את היתרונות והחסרונות שלהן.

היתרונות של מערכות WCM בקוד פתוח:

  • עלות: מערכות אלו ושירותי התמיכה בהם ניתנים לרוב בחינם. העלות נובעת מהצורך בהתאמה לצרכים ספציפיים, אינטגרציה עם מערכות אחרות, עיצוב, פיתוח ויצירת התכנים. 
  • גמישות: מערכות מסחריות בקוד סגור מייצרות תלות בחברה שמייצרת. מערכות בקוד פתוח מאפשרות יכולת מובנית לשינויים והתאמות בקוד.
  • סקר שוק: לפני השקעה רצינית של משאבים, ניתן לבדוק את מערכות הקוד הפתוח ולבחון האם יתאימו לדרישות העסקיות שלכם, לקרוא את התיעוד הגלוי ואת חוות הדעת של המשתמשים וכך להבין מהן חולשות המערכת. 
  •  פלטפורמה: על פי רוב, מערכות WCM בקוד פתוח מפותחות בפלטפורמות פתוחות כמו PHP, Java ו-Python, ויש מפתחים רבים שיודעים לעבוד בהן, כך
    שהארגון אינו תלוי באיש פיתוח כזה או אחר. כמו כן,
    ניתן לבצע בקלות אינטגרציה עם תוכנות אחרות ומערכות שונות.
  • תמיכה: בסיס המשתמשים הרחב וקהילת המפתחים הענפה של מערכות קוד פתוח, מבטיחות תמיכה מהירה ויעילה, בניגוד למערכות סגורות המציעות צוותי תמיכה מצומצמים.

    החסרונות של מערכות WCM מבוססות קוד פתוח:

     

  • קושי בהערכת עלויות: מערכות הקוד הפתוח אמנם ניתנות בחינם, אך ישנן עלויות של הטמעה והתאמה לדרישות, מה שמקשה על הערכת עלויות
         מדוייקת.
  • חוסר התאמה לפרויקט גדול: מערכות קוד פתוח לא מציעות פתרונות שמתאימים למשל, לפרויקט המחייב מסד נתונים מסודר בעל יכולת לקליטת
        תוכן רב שנוצר באופן קבוע, ולכן לא יתאימו לפרויקטים גדולים. 
  • אין "אבא ואמא" למערכת: מוצרים מסחריים מגיעים עם מחויבות ללקוחות ורמת שירות מוקפדת. למערכות קוד פתוח, אין כאלו. מצד שני, אם החברה
       המסחרית תפשוט רגל מחר, לא יהיה לכם למי לפנות.
  • תיעוד לוקה בחסר: קהילת הקוד הפתוח לא מציעה תיעוד יסודי ואפקטיבי הדורש כותבים מיומנים ומשאבים משמעותיים. 
  • צורך בתרגום ולוקאליזציה: מערכות קוד פתוח שלא נכתבו בעברית, מצריכות עבודת "גיור": תרגום לעברית, יישור של הממשק לימין ועוד. כמו כן, אם
        האתר נבנה בעברית, חשוב להבין האם המערכת תקבל תמיכה מהקהילה המקומית

    תקציר מנהלים: מערכת השיקולים בבחירת
    WCM  

    כל אתר זקוק למערכת ניהול תוכן וריבוי האפשרויות 
    בשוק, בהחלט עשוי לבלבל. לפני שאתם מחליטים איזו מערכת תשמש את האתר שלכם, כדאי לבחון מספר גורמים חשובים שיכולים להשפיע על הבחירה.  התאמת המערכת לצרכי האתר. עבור הקמה ותחזוקה של בלוג אישי, לא תזדקקו למערכת עם יכולות שמשמשת אתר מסחר אלקטרוני, פורטל חדשות או כל דבר אחר. לאחר שהגדרתם את המטרות הגדולות, אפשר לצלול פנימה ולבחון התאמות ומענה לצרכים הבאים:
  • גודל האתר והיקף ההתקשרות מול הלקוחות: ככל שהאתר גדול ומורכב יותר, כך יש צורך  בתמיכה למערכת התוכן ולסנכרון בין הפלטפורמות
  •  התאמת מערכת ניהול התוכן ליכולות משתמשי הקצה שלה
  • תמיכה בנושאים כמו: ריבוי שפות, ריספונסיביות, דינמיות ועוד על פי הצרכים של האתר
  • בחירה בין מערכת קוד פתוח לקוד סגור על פי היתרונות והחסרונות: עלויות, תיעוד, תרגום וכדומה