הרעיון המעולה לאפליקציה הבאה שתנער את השוק הוא התחלה טובה, אבל לגמרי לא מספיקה. שוק האפליקציות אינו פשוט, והרעיון הגולמי צריך להוכיח שהוא חזק ובעל בסיס יציב מספיק. אז איך נראית הדרך מרעיון - לאפליקציה ייחודית, בולטת ובועטת?

שלב 1 - בודקים האם הרעיון שלכם כבר קיים
מצאתם אפליקציה עם הרעיון שלכם? סימן שיש לרעיון הזה ביקוש. בדקו את הרעיון מול המימוש, את נקודות הדמיון והשוני בין האפליקציה שמצאתם ובין הרעיון שלכם, את הערך שלו מול האפליקציה הקיימת. אם מצאתם תועלות נוספות, שווה לבחון פיתוח של אפליקציה נוספת מאותו תחום. אחרי הכל, מתחרים יש לכולם.
לא מצאתם? בדקו, יכול להיות שהרעיון שלכם לא נחוץ.

כלים שימושיים שיעזרו לכם לבחון את מידת הביקוש ולאמוד את כמות האנשים שמחפשים את מה שאתם מעוניינים להציע:

שלב 2 - מוכיחים שהאפליקציה שלכם נחוצה

מכינים מסמך המפרט את כל היתרונות המיוחדים של האפליקציה שלכם והאם היא נחוצה, ומיהו קהל היעד שלכם. למשל:

  • האם היא תפתור בעיה אמיתית ויומיומית של בני אדם? (לדוגמא, אפליקציה רפואית שמנטרת מדדים) ואם כן, מיהו סוג הקהל?
  • האם היא תגדיר מחדש את היחסים המוכרים בין אנשים וטכנולוגיות קיימות או מוצרים מוכרים? (כמו WAZE ששינתה את שוק ה-GPS, airBnB ששינתה את תחום המלונאות וכו')
  • האם היא תהיה ממכרת כמו משחק שמכיל אלפי שלבים?
    אם הרעיון שלכם מיועד לקהל יעד מצומצם ופונה לנישה צרה, האפליקציה אמנם עשויה לזכות לפחות הורדות וכניסות, אך כל עוד היא תספק מענה לצורך ממשי, היא תישאר רלוונטית. בנוסף, יהיה לכם קל יותר לבדוק אותה בשלב המחקר.

שלב 3 - מוצאים את הניצוץ שבאפליקציה
רוב האפליקציות נזנחות אחרי ההורדה. על מנת להימנע מעוד אפליקציית מדף שננטשת, נדרש יותר ממזל. במידה שהאפליקציה אינה מכוונת לשימוש ממכר, כדאי לחשוב האם יש בה חידוש או הפתעה, מה ימצאו בה המשתמשים והאם הם יזכו לקבל ערך מוסף מהשימוש היומיומי בה.

שלב 4 - בונים מודל כלכלי
בעבר, סטרטאפים ואפליקציות יצאו לדרך ללא מודל כלכלי ובנו אותו רק לאחר שהשיגו מליוני משתמשים. השיטה הזו כרוכה בסיכון גדול והיא לא מומלצת. כדאי לחשוב מהו מודל הרווח של האפליקציה:

  • האם תציגו בה פרסומות, ואילו?
  • האם תציעו גרסה מוגבלת להורדה בחינם ואחת נוספת בתשלום, ואם כן - כמה כדאי לגבות?
  • האם תפתחו אפליקציה חינמית שמציעה רכישות ושדרוגים בתוכה?

שלב 5 - מחקר שוק
הדרך לאפליקציה מוצלחת עם מליוני משתמשים, חייבת להתחיל במחקר רציני כדי להבין האם לאפליקציה שלכם יש שוק מקומי או בינלאומי. איך עושים מחקר? ישנן שתי גישות:

גישה ה"מחקר המקדים": לפני שיוצאים לדרך מדברים עם קהל יעד בקבוצות מיקוד, רשתות חברתיות ומעגלי שיח, עורכים בדיקות מעבדה על קהל היעד שמשתמש באפליקציות אחרות, קוראים מאמרים ומחקרים, עוברים על ביקורות גולשים של אפליקציות מאותו עולם התוכן, מתעדכנים ללא הרף בחדשות רלוונטיות, בודקים לעומק סיפורי הצלחה וכישלון.

גישת ה"קודם נפתח, אחר כך נחקור": מקימים את האפליקציה ואת המחקר מבצעים עליה, כדי לקבל פידבקים אמיתיים על המוצר. כשעובדים בגישה זו חשוב לייצר תשתית מחקרית שתשמש אתכם בתחילת הדרך, ולהיעזר בכלי ניטור ומדידה של המוצר.

עמדתם בכל השלבים ואתם רוצים לצאת לדרך?

  • מוצאים מומחה UX שיעזור לכם להגדיר את המוצר, לאפיין ולבנות אותו
  • מקימים "דמו" של המוצר בעזרת כלי שרטוט והמחשה. כך יהיה קל יותר להעריך עלויות לפיתוח
  • כותבים את תכני הממשק והמיקרו-קופי, מעצבים ומפתחים, בעצמכם או ע"י מפתחים חיצוניים, את תכולת השלב הראשון תוך הגדרת השלבים הבאים
  • מגייסים כסף, לא לפני שלמדתם מנסיונם של אחרים
  • מתכננים את האסטרטגיה השיווקית של המוצר, את אפשרויות השיווק והפיתוח העסקי, את ערוצי ההפצה ושיתופי הפעולה

תקציר מנהלים: מרעיון לאפליקציה

הדרך להפיכת רעיון לאפליקציה, רצופה אתגרים ובשביל להימנע מטעויות לא רצויות, כדאי לעקוב אחרי מספר שלבים:

  • חקר שוק ובדיקה אם כבר קיימת אפליקציה דומה ואם כן, ללמוד אותה (להכיר את המתחרים)
  • הוכחת רלוונטיות ונחיצות למוצר תוך התאמה לקהלי היעד
  • מציאת ה"ניצוץ" באפליקציה. איזה ערך מוסף היא נותנת לעומת אפליקציות מתחרות?
  • בניית מודל הרווח (פרסומות, גרסה בתשלום וגו')
  • ביצוע מחקר שוק
  • אפיון מוצר, הקמת "דמו" ותכנון האסטרטגיה השיווקית