מסחר אלקטרוני (E-commerce) החל לשמש ארגונים ועסקים כתחליף למסחר המסורתי בתחילת שנות ה-90 ומאז עבר דרך ארוכה ושינויים רבים. התפתחות המודל הגיעה במקביל להתפתחות האינטרנט ובשנים האחרונות הפך המסחר הלאקטרוני לכלי עזר מהותי במגוון ארגונים ועסקים, גדולים כקטנים. התחום כולל הפצת מידע על ידי ספקים, קניה ומכירה של מוצרים, שירותי תמיכה בלקוח/מוצר לפני ואחרי הרכישה ועוד. בין יתרונות המודל ניתן למנות עלויות סבירות מול פוטנציאל רווח מרשים וזמינות לכל מי שחפץ בשירות.  

מצאו את ההבדלים:
B2B או B2C

אפשר לחלק את המסחר האלקטרוני ל-2 קטגוריות שכל אחת מהן משמשת לצרכים שונים ומאופיינת בצורה ייחודית.
B2C (Business-to-Costumer): מכירה ישירה ללקוח, עסקה המתבצעת בין גורם עסקי ללקוח פרטי או כפי שהיא מכונה "עסקה קמעונאית". אמזון, איביי, עליאקספרס ואתרי מסחר נוספים, משמשים כחנויות וירטואליות המאפשרות רכישה של מוצר ללא אינטראקציה עם המוכר או המוצר. 
B2B (Business-to-Business): עסקה שמתבצעת בין שני גורמים עסקיים ומכונה גם "עסקה סיטונאית". קטגוריה זו כוללת ביצוע עסקאות בין ארגונים גם במסגרת שרשרת הייצור וגם לשם תהליכי תחזוקה שגרתיים (רכישת ציוד משרדי למשל). אחד המאפיינים הבולטים הוא שימוש ברשתות תקשורת פרטיות במקום באינטרנט או בצורה ישירה בין בתי העסק או באמצעות צד שלישי שמתמח במסחר מסוג כזה ("זירת מסחר").

המסחר האלקטרוני היום – מגמות וחידושים

ביקור קצר בסניף הדואר המקומי או בסופרמרקט השכונתי, יבהיר לכם ברגע את השינוי הקיצוני שהרגלי הצריכה שלנו עברו בשנים האחרונות. התחרות בין פלטפורמות המכירה הרבות, כניסתן של אפליקציות המסחר וההתפתחויות הטכנולוגיות הובילו לצורך בלתי פוסק בחידושים ופיתוחים עדכניים. כך קיבלנו את הצ'טבוטים המתוחכמים, ערוצי תשלום יצירתיים, כלים מתקדמים להגדלת אחוזי ההמרה, אפשרות להשלמת עסקאות שנעצרו באמצע ועוד ועוד כלים ופתרונות שארגונים רבים מאמצים בשמחה.

שימושים מרכזיים במסחר אלקטרוני

  • מכירה ישירה: הצעת מוצרים ושירותים ישירות ללקוחות באמצעות אתרי אינטרנט
  •  שיווק: פעילות שיווקית מותאמת אישית, יצירת קמפיינים ובאזז לקראת השקות 
  • שימור והרחבת הקשר עם הלקוחות: אתרי מסחר אלקטרוני מאפשרים ללקוחות ערוץ נוסף  למוצרים, שירותים וקשר עם הארגון
  • B2B: מכירה של עסק לעסק, כפי שהזכרנו קודם – אינטראקציה בין ספקים שונים, ארגונים ועסקים. 

מגבלות או אתגרים? תלוי את מי שואלים

אף על פי שעולם המסחר האלקטרוני מציג היום אפשרויות רבות ליישום ולשימוש פשוט יחסית, ישנם מספר גורמים שצריך לקחת בחשבון:

  • מורכבות ההקמה והניהול של אתר סחר
  • דרישות רגולציה ועמידה בתקנים
  • שמירה על ביטחון מידע וסודיות 
  • התאמת המוצרים למדיום – לא כל המוצרים או השירותים מתאימים למסחר אלקטרוני
  • חוסר אינטרקציה של הקונה עם המוצר – עלול להוביל לפער בין ציפיות למציאות
  • צורך ליצירת חשיפה אפקטיבית מול לקוחות פונציאליים ותחרות הולכת וגדלה בתחום

    מסחר ברשת – נתונים ומספרים

מחקר שנערך על ידי Chief Marketing Technologist Blog מעלה כי בשנת 2017, גדל שוק ספקי פתרונות השיווק ב-40% , היקף המכירות ב-2017 היה צפוי לעלות בכ-23% ולהגיע ל- 2.29 טרליון דולר. חברת SAS בדקה ומצאה כי ב-2016, יותר מ-75% מהקונים בעונת הקניות של ארה"ב בדצמבר, תכננו לרכוש מתנות באמצעות אתרי מסחר. מחקר אחר של eBay העלה כי 63% מהישראלים מאמינים כי הקניה באינטרנט משתלמת יותר ביחס לקניה בקניון. מעבר לגורם הכספי, צריך לכלול גם את היבטי הנוחות למשל המהירות והקלות בה ניתן לשלם חשבונות או קנסות, חסכון של זמן נסיעה, חניה ודלק ועוד.

תקציר מנהלים – מבוא לאתרי מסחר אלקטרוני

תחום אתרי המסחר האלקטרוני מוביל בשנים האחרונות מהפכה של ממש בהרגלי הצריכה  ופועל ב-2 חזיתות עיקריות: B2C ו-B2B הראשונה מאפשרת מכירה ישירה ללקוחות והשניה מציעה פתרונות רכישה בין עסקים. יתרון הזמינות ואפשרויות הפעולה הרבות שהמודל מאפשר, הפכו את האפשרות לזמינה עבור כולנו.
גם אתם רוצים? הנה כמה דגשים שכדאי לקחת בחשבון:

  • הגדרת יעדים והתאמתם לפלטפורמה הנכונה
  • הקפדה על סטנדרט גבוה ותקינות מבחינת בטחון מידע, רגולציה וממשק משתמש
  • מתן מענה לאתגרים כמו: שירות לקוחות, התאמת המוצרים לקהלי היעד וחשיפה 
  • מינוף השירות למטרות נוספות כמו חיזוק הקשר עם הלקוח ואיסוף מידע על המשתמשים