כך תהפכו את העסק שלכם לדיגיטלי

סקר מנהלים שהתפרסם לאחרונה על ידי דל טכנולוגיות (Dell Technologies), מראה כי 61% מהנשאלים מעידים שחוסר בחזון ואסטרטגיה דיגיטלית הוא המכשול המרכזי בדרך לטרנספורמציה דיגיטלית בארגון. ארגונים היום מבינים שבשביל להיות רלוונטיים, הם חייבים להיות דיגיטליים, ולשם כך עליהם לבנות אסטרטגיה דיגיטלית.

במקרה זה, "דיגיטליים" לא מתמצה בבניית אתר אינטרנט ונוכחות רשתית, אלא בפיתוח פתרונות ושירותים דיגיטליים חדשניים ללקוחות שלכם. מה שמצריך חשיבה אמיתית מחוץ לקופסה ויישום פתרונות חדשים באמצעות חדשנות טכנולוגית.

אותם ארגונים מודעים לעובדה שאם הם לא יהיו דיגיטליים, יהיה להם קשה להתחרות עם מה שיצוץ מחר או אפילו בעוד שלוש שנים בשוק. הרי, הפחד הכי גדול שלהם הוא שהמתחרים יעשו משהו חדש ואחר לגמרי ממה שהיה עד כה, שימשוך את כל הבאזז אליו.
קחו לדוגמה את חברת
Uber, שבנתה מודל חדש לגמרי של שירות מוניות. למרות ההבנה הזאת,  הסקר מראה ש-57% מהעסקים עדיין נאבקים לעמוד בקצב השינויים, 42% מבינים שהם עלולים להיות לא רלוונטיים בקרוב ורק 27% משקיעים בדיגיטל בארגון שלהם כאשר כאן בעצם טמון הפתרון ל-2 הבעיות הראשונות.

DNA דיגיטלי – מה זה ואיך תגדירו אותו?

השלב הראשון בדרך לארגון דיגיטלי הוא לזרוק לפח את התהליך האסטרטגי שהיינו רגילים אליו, זה שכלל תכניות חומש לטווח הרחוק ושבמהלכן סיפרנו לעצמנו שאנחנו "בוחנים את עצמנו תוך כדי תנועה". נשמע לכם מוכר? אתם לא לבד.

כדי להיות דיגיטליים באמת, עדיין חשוב וצריך לבנות אסטרטגיה אבל כזו עם טווח עתידי הרבה יותר קצר, שתתאים לעולמות החדשים בהם טכנולוגיות ואופי שוק משתנים כל הזמן. ה-DNA של הארגון צריך להיות מושתת על המוטו – חיים את האסטרטגיה כל הזמן, כאשר פעם בחודשיים, שלושה או אפילו פחות מזה, משפצים אותה ומתאימים אותה לשינויים שהתרחשו בשוק - זהו DNA  דיגיטלי.

DNA דיגיטלי חוצה ארגון ובעלי תפקידים, שכן לא ניתן לספק ללקוח הקצה מוצר דיגיטלי מתקדם באריזה חדשנית ומפתה אבל להעמיד לרשותו מערכות ושירות לקוחות מסורתי וישן – הלקוח מיד ירגיש את זה. הדבר עלול להוביל לכך שגם חוויית העובד תיפגע כתוצאה מהפיכתו ל"שק החבטות" של הלקוחות, שמצפים לקבל ממנו שירות דיגיטלי מותאם מוצר.

דוגמה קלאסית לזה היא כשאנחנו מזמינים מוצר מסוים והשליח שמגיע אלינו הביתה מתקין אותו אבל אומר שקיימת בעיה מסוימת שאותה ניתן לפתור רק באמצעות שירות הלקוחות בטלפון. בסופו של דבר, אם הזמנתי מוצר או שירות והשליח לא מסוגל לתת לי את כל המידע על מה שהזמנתי, זה אומר שבשטח אין לו אמצעים דיגיטליים, מה שמייצר תסכול אצל שני הצדדים.

דגשים ליצירת אסטרטגיה דיגיטלית

עובדים דיגיטליים - הפתרון המהותי ביותר להטמעת DNA דיגיטלי בארגון הוא יצירת חווית עובד דיגיטלית. אחת הדרכים לעשות זאת היא יישום שיטת Design Thinking, אשר משלבת את כל גורמי הארגון בבניית האסטרטגיה, תוך חשיבה משותפת על המטרות והיעדים, כאשר כולם לוקחים חלק בתהליך יצירתי פתוח. שיטה זו גם שמה את העובד במרכז, כשהוא למעשה הלקוח, שיש להנגיש לו שירותים דיגיטליים ולספק אותם באופן כזה שיוכל ליהנות ממערכות חדשות שמקלות ומייעלות את עבודתו והופכות אותו לעובד דיגיטלי. כלומר, לפני שאתם פונים ליצירת חווית לקוח מושלמת ללקוח הקצה שלכם, אתם חייבים לעשות בדק בית ולשרת גם את הלקוחות הפנים ארגוניים שלכם - העובדים.

יותר חדשני ממה שאתם חושבים – כדי להישאר בקדמת הדיגיטציה, צריך לדבוק בקלישאה של "להמציא את עצמך מחדש", אבל יותר מהר, ביותר יצירתיות ובערוצים שאולי לא חשבתם עליהם. פיתוח מוצרים דיגיטליים חדשים או מודלים עסקיים חדשניים, מעבר לתחומי פעילות מגוונים או פניה לקו חדש של לקוחות, עשויים להבטיח את מקומכם בקדמה זו. אמזון היא דוגמה מעולה – חברה שהתחילה במכירת ספרים, המשיכה כחברת סחר מקוון מובילה והיום היא אחת מספקיות הענן הגדולות בעולם.

לא נחים על זרי הדפנה – כל הזמן צריך לוודא התייעלות של הערוצים הדיגיטליים ולבחון כיצד ניתן לייצר נגישות מובייל טובה יותר, איך יוצרים חווית לקוח נכונה יותר ומה יהיה המהלך שיבדל אותי מהמתחרים שלי.

עלות מול תועלת – באמצעות כלים דיגיטליים אפשר להשיג התייעלות בפעילות העסקית שתפיק את מירב התוצאה במינימום השקעת משאבים. החל מהפחתת הדפסות וניהול מפעל ירוק יותר, דרך ניהול מחסן דיגיטלי שמקצר את זמן אספקת המוצרים ועד לחיישנים במכונות הייצור, שיתריעו על השבתה צפויה וכך יאפשרו לתקן את התקלה בשעות הלילה, כאשר עומס הייצור קטן.

היכונו לתהליך הדרגתי ולא "זבנג וגמרנו"

תהליכי דיגיטציה מביאים לארגון תוצאות ברמה של חודשים ספורים. דבר אחד ברור, אין זמן להשתהות, אין מקום להתמהמה. כל כמה שבועות ובטח לפחות אחת לרבעון יש לבחון את המדדים של הארגון ולראות אילו תהליכים עובדים ואילו לא, מה לשיפור ומה לשימור. האצבע צריכה להיות כל הזמן על הדופק כדי לוודא שאתם עומדים בדרישות של העולם הטכנולוגי שמשתנה במהירות. דיגיטציה של מערכות פנים ארגוניות היא קריטית. בין אם זה שירות לקוחות, הנהלת חשבונות שמסוגלת להפיק קבלה עכשיו ולא רק בסוף החודש, ניהול מחסן שמאפשר לעמוד בדרישות של הסחר המקוון ובזמן אספקה קצר ועוד.

תכנון ויצירת אסטרטגיה היא חיונית בדרך להפוך לארגון דיגיטלי אך רבים נוטים לחשוב שתכנית כזו שבנויה 3 או 5 שנים קדימה, היא זו שתציב אותם בשורה אחת עם אלו שמצליחים לעמוד בדרישות הדיגיטציה, וזו אולי הטעות הגדולה ביותר. אופטימיות זה חשוב אבל גם ריאליות – אלו שחושבים שניתן לפתור את הבעיה ב-5 שנים יתבדו בסופן. דיגיטציה היא אמנם חדשנות, מהירות, יעילות וביצועים מעולים אבל המעבר לדיגיטציה הוא ממש לא כזה. הדרך לשם לא מסתיימת אחרי תקופת זמן מסוימת, אלא זהו תהליך מתמשך, שלא מסתיים.


סיכום מנהלים: לפצח את ה-DNA הדיגיטלי

DNA דיגיטלי מתייחס לאופי הארגון שמאמץ אסטרטגיה של שינויים בטווח קצר. אסטרטגיה מותאמת לשוק הטכנולוגי המשתנה תדיר.
DNA דיגיטלי הוא חוצה ארגון ובעלי תפקידים, שכן לא מספיק לתת ללקוח מוצר דיגיטלי מתקדם בלי מערכות שירות מתאימות.

דגשים ליצירת אסטרטגיה דיגיטלית: 

  • עובדים דיגיטליים – יישום שיטת Design Thinking המשלבת את כל גורמי הארגון בבניית האסטרטגיה והופכת את העובד ללקוח פנים ארגוני. 
  • חשיבה חדשנית – "להמציא את עצמכם" בכיוונים חדשים כדי להישאר בקדמת הדיגיטציה
  • בחינה מתמשכת ולא אחת לתקופה של הערוצים הדיגיטליים
  • עלות מול תועלת – שימוש בכלים דיגטליים שייעלו את הפעילות העסקית להפקת מירב בתועלת במינימום עלות

אסטרטגיה דיגיטלית מדברת על תהליך מתמשך, לפיו יש לבחון את המדדים של הארגון באופן שוטף ולהחליט כל פעם מה לשימור ומה לשיפור וכך לשמור על רלוונטיות בשוק הדיגיטלי המשתנה כל הזמן