לא רק גוגל אנליטיקס! כל כך הרבה כלי אנליטיקה לאפליקציות קיימים היום בשוק, החל ממפות חום, דרך מערכות אנליטיקס ועד למנגנוני הפצה, ניהול קמפיינים פרסומיים ועוד. רגע לפני שבוחרים את הכלי הנכון חשוב להבין לעומק את המהות העסקית ואת הצרכים שלכם כדי למקסם את היכולות של האפליקציה ולספק חווית משתמש איכותית.

למה כדאי לשים לב בזמן שבודקים כלי אנליטיקה לאפליקציה שלכם? הנה כל מה שצריך לקחת בחשבון:

דבר ראשון - נתונים

בדיוק בשביל זה התכנסנו והורדנו כלי אנליטיקה. אז אילו נתונים נוכל לקבל מהכלים הללו?

נתונים בסיסיים:

  • מאפייני המשתמשים: מיקום גיאוגרפי, שפות, תחומי עניין, ערוצי ההגעה
  • מידע על נתוני שימוש: כניסות, משתמשים פעילים, זמני שהייה, תדירות, נטישות
  • נתונים טכניים: מאילו מכשירים גולשים, שגיאות, ספקים וכו'
  • ניתוח התנהגות המשתמשים, מעקב אחר אירועים באפליקציה ושימוש חוזר בה לאורך זמן שמעיד על שביעות רצון מהאפליקציה
  • הכנסות והמרות בהתאם ליעדים שלכם

נתונים מורכבים יותר:

  • סינון נתונים על פי פילטור, ביצוע סגמנטציה ומשפכים לאוכלוסיות יעד שונות
  • ניתוח מקורות: קידום אורגני מול קידום בתשלום
  • מתן המלצות ע"י משתמשים, שיתופים, שדרוגים
  • מידע על אירועים שהוגדרו, צפייה במסלולי שימוש
  • מידע שיווקי על מכירות, תקנות וניתוחי funnels
  • מידע שימור לקוחות וניתוחי Retention בנוגע לשימוש בפיצ'רים ספציפיים

למעשה, ככל שהכלי מתוחכם יותר, כך נוכל להשיג מידע רב, מדויק ומפולח יותר.

יכולות נוספות אפשריות:

  • בניית דשבורדים
  • שליחת התראות- alerts
  • כלי בנצ'מרק מול מתחרים באותה קטגוריה
  • מידע לגבי חיבור בין המובייל לווב
  • מידע על קמפיינים שיווקיים
  • אנליזה בין פלטפורמות שונות

חשוב לדעת שחלק מהמערכות מגבילות את כמות הנתונים לניטור וכדאי לדעת מראש מהן מגבלות הכלי בכל הנוגע ל-HITS לפני שמתחייבים לכלי כזה או אחר.

מהקל לכבד - קלות התפעול

מיהם האנשים בארגון שאחראיים על המדידה? כלי האנליטיקה שתבחרו חייב להיות מותאם להם ונוח לשימושם. האם עליו להיות קל לתיפעול עם נתונים בסיסיים או מתוחכם ומספק שפע של ניתוח מעמיק? Google analytics for Firebase לדוגמה, קל לתפעול. Amplitude נחשב לא מספיק נוח לשימוש, ואילו Countly נחשבת לאחת הטובות מבחינת חוויית משתמש. keen.io הוא דוגמה קיצונית לכלי שמחייב הבנה עמוקה בפיתוח ולא ידידותי למשתמשים שאינם כאלה.

עלויות

רוב המערכות מציעות גרסאות חינמיות יחד עם תוספות, הרחבות או פיצ'רים בתשלום.
ההמלצה שלנו: התנסו בכלים השונים, נצלו את תקופת הנסיון בחינם שרוב הכלים מאפשרים ובדקו איזה כלי הכי מתאים לכם ולאפליקציה שלכם.
קחו בחשבון שהכלים החינמיים מאפשרים מגוון גדול של מידע ונתונים, אבל חשוב לזכור שבלי תשלום גם אין מחוייבות: הכלים עלולים להיות לא מדוייקים ולא להציע גב של שירות תומך. מי שרוצה אחריות ושירות, מומלץ שישלם. כמו כן, חשוב לדעת שכל מערכת חינמית כרוכה בשימוש ב-SDK ומחייבת התאמות.

פלטפורמות

מומלץ לבצע התאמה של הכלי לפלטפורמות, לא רק בהתאם לצרכים הנוכחיים אלא גם לאלו שיצוצו בעתיד. לדוגמה, Google analytics-for Firebase מיועד לפלטפורמות iOS, Android, אך לא מאפשר אינטגרציה עם iTunes. בצד השני תמצאו את Flurry שמתאים לפלטפורמותiOS, Android, Windows Phone Blackberry ו-Java ME אך האם יש לכם צורך בחיבור לכל הפלטפורמות האלו?

אינטגרציה עם אפליקציות או מערכות אחרות

חלק מכלי האנליטיקה מאפשרים הצלבות מידע בין אפליקציות שונות ופלטפורמות שונות, למשל Apsalar מאפשר למדוד קמפיינים על פי ROI/LTV ; ואילו Amplitude מספק כלי אנליטיקס למובייל ולווב יחד ומאפשר מדידה מקבילה על שני הערוצים; Localytics אינו מגביל את כמות האפליקציות הנמדדות גם בגרסה החינמית.

יכולות Real time

האם האפליקציה שלכם מחייבת מדידה טובה בזמן אמת והאם הארגון ערוך לכך ומסוגל לטפל בתקלות שהכלי עלול לזהות? יש הבדל בין כלי האנליטיקה בכל הנוגע ליכולות Real Time. לדוגמה, Mixpanel נחשב לבעל יכולות מדידה מעולות בזמן אמת ואילו Flurry לעומתו לוקה בחסר ומקשה על זיהוי נפילות ותקלות באפליקציה.

זמן

הזמן הוא אחד המשאבים שכדאי לקחת בחשבון לפני שבוחרים כלי אנליטיקס: זמן התכנון, זמן ההטמעה, זמן הבדיקות וזמן התיקונים. כל אחד מהם בעל השפעה אחרת על תהליכי עבודה וכדאי לא לחכות ליום ההשקה או לכמות גדולה של הורדות אלא להטמיע ולבדוק את הכלי מראש כדי לוודא התאמה בינו ובין כמות הזמן המוקדשת לנושא בארגון.

האם יש לכם אסטרטגיית דאטה?

קחו רגע לחשוב ולתכנן מראש את אסטרטגיית הדאטה שלכם, ממנה ייגזרו משימות שונות עבור גורמים שונים בחברה. חשוב להביא בחשבון שכל אסטרטגיה מחייבת מאמצים, שינויים וכמוגן גם משאבים, וחשוב להבין האם אתם ערוכים לבצע שינויים אלו באפליקציה או בארגון.
אם עדיין אין לכם אסטרטגיית דאטה, כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם חווית המשתמש באפליקציה טובה? האם היא מאפשרת למשתמש לפעול בצורה נוחה ונכונה? באילו נקודות המשתמש מבצע פעולות חשובות כמו רכישה, דירוג האפליקציה או פרישה ממנה?
  • מהו מודל התמחור של המכירות באפליקציה והאם הוא עובד? מהו פרופיל הרוכשים?
  • מי המשתמשים שלי? אילו סגמנטים, מאפיינים ופרופילים ניתן לזהות? האם יש Retention גבוה?
  • מה מצב הפיצ'רים - איזה מהם מוצלח, איזה חסר ואיזה נטוש ואיך ניתן לשנות את המצב?
  • האם השיווק וההפצה של האפליקציה עובדים? ומיהם המשתמשים החדשים?
  • מה הם מאפייני הצמיחה באפליקציה? ויראליות, הורדות? Retention?
  • איך האסטרטגיה העסקית שלכם תתחבר ותיושם באסטרטגיית הדאטה?

מענה על השאלות האלו יספק לכם תוכנית עבודה בהתאם לדגשים המתאימים לארגון שלכם.

תקציר מנהלים: איך לבחור כלי אנליטיקה לאפליקציות

רגע לפני שבוחרים את כלי האנליטיקה לאפליקציה שלכם, חשוב להבין לעומק את המהות העסקית ואת הצרכים שלכם כדי למקסם את היכולות של האפליקציה ולספק חווית משתמש איכותית. מומלץ לקחת בחשבון את הנושאים הבאים:

  • כמות וסוג הנתונים הנמדדים
  • קלות התפעול וידידותיות המערכת למי שעתיד לתפעל אותה בארגון
  • עלויות הכלי והיעדר המחוייבות והשירותיות שבכלים חינמיים
  • התאמה לפלטפורמות רלוונטיות
  • אינטגרציה עם אפליקציות או מערכות אחרות
  • יכולות Real time של הכלי ויכולות ארגוניות של תפעול וטיפול בתקלות שייגזרו מנתונים אלו
  • הזמן המוקצה בארגון לצורך ניטור
  • אסטרטגיית הדאטה הארגונית והתאמתה לאסטרטגיה העסקית